П`ятниця, 17.05.2024, 04:44
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії та права Базар'ї Оксани Миколаївни

Меню сайту
Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Історія » Історія

Практичні заняття на уроках історії в 6 класі
09.11.2014, 20:51

Спартанський поліс. Побут та виховання спартанців

Мета:

·        познайомити учнів з особливостями державного устрою Спарти, побутом та вихованням спартанців;

·        удосконалити навички роботи з писемними та візуальними джерелами, установлення причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння висловлювати власну думку та працювати з контурною картою;

·        виховувати толерантне ставлення до історії та культури інших народів.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування умінь та навичок.

Форма уроку: практичне заняття.

 

Обладнання: атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал, картки з писемними джерелами, схеми.

 

Хід уроку

І. Підготовчий етап

1. Організація робочих місць учнів і готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Бесіда

1.     Пригадайте, на якому півострові розташована Греція?

2.     Чому період історії Греції (XI-IX ст. до н. е.) називають гомерівським?

3.     Яким чином була організована влада та армія у Греції?

4.     Порівняйте поняття  «держава» і «поліс».

5.     Чи існувала держава у греків на початку І тисячоліття

 

ІІ. Основний етап

1. Оголошення теми, визначення завдань та очікуваних результатів уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель. Єдиної держави на той час у греків не було. На кожному острові , у кожній гірській долині виникали самостійні держави. Найбільшу роль в історії Давньої Греції відіграли Афіни і Спарта.

     Сьогодні ми здійснимо уявну подорож до Спарти. Ви повинні дізнатися, де розташована ця держава-поліс, який вона має суспільний устрій, познайомитися з побутом спартанців та їх вихованням. Ви повинні засвоїти нові поняття, продовжувати розвивати вміння працювати з картою та висловлювати свою думку.

 

2. Опрацювання нового навчального матеріалу.

Розповідь вчителя

     На початку XI ст. до н. е. на Балканському півострові з’явилися войовничі племена дорійців. Племена завойовників поширилися по всьому Пелопоннесу, підкоривши місцевих ахейців. Там вони створили державу Спарта. Спарта має й іншу назву – Лакедемон, тобто держава в Лаконіці (область у пвденному Пелопоннесі).

 

Робота з картою

Робота з картами «Греція у II тис. до нашої ери», «Греція у XII—VIII столітті до нашої ери» атласу з історії стародавнього світу для 6 класу.

Завдання учням

·        Покажіть на карті Давню Грецію.

·        Покажіть і назвіть частини, на які вона поділялася.

    (Північна Греція, Центральна Греція, Південна Греція.)

·        Пригадайте, які області розташовувалися в південній частині Пе­лопоннесу, знайдіть їх на карті.

     (Мессенія і Лаконіка.)

·         Позначте на контурній карті  Давню Спарту.

 

Робота з понятійним апаратом

Ілоти (від грец. «гелоти») – захисники Гели, всі ахейці, підкорені дорійцями, раби.

Спартіати – повноправні громадяни Спарти.

Періеки (від грец. «ті, що живуть навколо) – вільне не громадянське населення Спарти.

Сиситії – спільні обіди 10-15 сусідських родин.

Криптії  - звичай полювати на ілотів, убиваючи їхніх ватажків.

Олігархія (від грец. «влада небагатьох») – правління вузького кола аристократів.

Апелла – народні збори у Спарті.

Агела – спеціальні табори, де виховували дітей.

Герусія – рада старійшин у Спарті.

Геронт – член ради старійшин.

Робота з підручником

Опрацювати пункт параграфа, в якому розповідається про склад населення Спарти та скласти схему «Населення Давньої Спарти» та визначити права та обов’язки спартанців, періеків, ілотів.

Учитель

     Спартанська держава за формою правління була олігархією. Такий особливий  державний устрій Спарти, за переказами, було введено царем Лікургом. Він жив у IX-VIII ст. до н. е. Про нього немає достовірних відомостей. Спартанці свято шанували пам’ять про Лікурга й ретельно виконували закони, які він заповідав.

 Завдання

За допомогою поданої інформації та ілюстрації скласти історичний портрет Лікурга.

 

Робота зі схемою «Державний устрій Спарти»

Запитання

1.     Хто перебував при владі в Спартанській державі?

2.     Яку роль в житті Спарти відігравали Народні збори?

3.     Як приймалися в цій державі закони? Чи могли пересічні громадяни брати участь у цьому процесі?

4.     Якою державою за формою правління була Спарта?

                                 Державний устрій Спарти

 

Робота з документом

Документ

Плутарх про вибори геронтів

У цьому випадку починалося найвеличніше змагання у світі, змагання, де кожен бився до останніх сил. Йшлося не про те, щоб бути оголошеним найпрудкішим із швидких у бігові, найсильнішим із сильних, а найкращим і найрозумнішим між найкращими і найрозумнішими людьми... За свою моральну перевагу переможець отримував пожиттєво... владу в державі, ставав володарем над життям і смертю, честю і безчестям...

Поруч з іншими цінними введеннями, запровадженими Лікургом для своїх співгромадян, важливим було й те, що відсутність занять не вважалась чимось негожим. Спартанцям було заборонено займатися будь-якими ремеслами, а потреби у накопиченні грошей в них не було. Лікург зробив володіння багатствами ганебним і безславним. Ілоти, обробляючи за спартанців їхні землі, вносили їм оброк, встановлений заздалегідь; вимагати більшу плату було суворо заборонено. Це зроблено для того, щоб ілоти, отримуючи вигоду, працювали із задоволенням, а спартанці не прагнули б до накопичення.

 

Запитання до документа

1. Що мала довести людина, щоб її обрали геронтом?

2. Чи справді геронти були, як стверджує Плутарх, «володарями над життям і смертю, честю і безчестям»? Обґрунтуйте свою думку.

3.  Як ви ставитесь до заборони багатства? Чому це сприяло?

Вчитель. Своєрідним був побут спартанців. Головним  заняттям спартанців стала військова справа. Спарта нагадувала військовий табор, де нікому не дозволялося жити на власний розсуд. Навіть обідати вдома заборонялося.

Спартанське військо

Робота з документом

Документ

Плутарх про спартанське військо

Коли військо вишикувалося в бойовому порядку перед ворогом, цар приносив у жертву козу і наказував усім солдатам надіти вінки, флейтистам грати... Сам він починав військову пісню, під яку йшли спартанці... їхні ряди були зімкнуті; нічиє серце не билося від страху; вони йшли назустріч небезпеці під звуки пісень, спокійно і весело... Цар ішов на ворога в оточенні воїнів...

 Запитання до документа

Що допомагало спартанцям підтримати бойовий дух перед початком битви?

 

                       

 

Учитель. Своєрідною була й система виховання в Спарті. Рада старійшин стежила за новонародженими в сім’ях спартанських громадян і здійснювала жорстокий добір. Слабких і хворих безжально скидали зі скелі. Немовлят у Спарті не сповивали: вони лежали голими, вільно рухаючи руками і ногами. Вважалося, що так вони виростуть міцнішими і витривалішими. Спартанських дівчат ростили фізично витривалими, щоб у майбутньому у них були здорові та сильні діти.

 

Робота з документами

 

Документ

 

Плутарх. Життєпис Лікурга (уривок)

Як тільки хлопчикам виповнювалося сім років, Лікург відбирав їх в батьків і розподіляв по загонах, щоб вони разом жили та їли, привчалися гратися і працювати один біля одного. На чолі загону вони ставили того, хто був хитрішим та хоробрішим за інших в бійках. Інші рівнялися на нього, виконували його накази і мовчки терпіли покарання, так що головним наслідком такого способу життя була звичка слухатися. За іграми дітей часто спостерігали дорослі і сварили їх один з одним, провокуючи бійку, а самі спостерігали, якими якостями хлопчики обдаровані від природи. Письмо вони вивчали настільки, наскільки не можна було без нього обійтися; в іншому виховання зводилося до вимоги беззаперечно слухатися, мужньо терпіти незгоди та перемагати ворогів.

 

Плутарх. Давні звичаї спартанців (уривки)

Якщо хто-небудь карав хлопчика і він після цього розказував про це батькові, то, почувши скаргу, батько обов'язково карав хлопчика вдруге. Спартанці довіряли один одному і вважали, що ніхто з вірних співгромадян не накаже хлопчику нічого поганого.

Юнаки, де тільки є нагода, крадуть харчі і таким чином вчаться нападати на сплячих або лінивих вартових. Тих, хто попався, карають голодом і батогами. Обід в них такий мізерний, що вони, рятуючись від нужди, змушені бути зухвалими і ні перед чим не зупинятися.

Хлопчиків у Спарті сікли батогами на олтарі Артеміди протягом усього дня, і вони часто вмирали під ударами. Хлопчики гордо та весело змагалися, хто з них довше та більш гідно тримає покарання. Того, хто перемагав, славили, і він ставав знаменитим.

 

Запитання до документів

Яку мету переслідувало, на вашу думку, таке виховання?

 

1.     Узагальнення і систематизація знань, формування вмінь та навичок учнів.

 

Графічний диктант.

Серед пропонованих тверджень є правильні й помилкові. Правиль­не твердження учні позначають знаком +, а помилкове — знаком -.

1)    Місцевість, де виникла спартанська держава, називалася Лаконіка.

2)    Рабів у Спарті називали періеками.

3)    Лікург — автор поеми про життя спартанців.

4)    Найбільшою владою у Спарті користувалися ілоти.

5)    Гопліти — це важкоозброєні воїни-піхотинці.

6)    Апела — це рада старіший у Спарті.

7)    До складу Ради старійшин у Спарті входило 28 осіб.

8)    Сиситії – це спільні обіди 10-15 сусідських родин.

 

Робота в парах

Взаємоперевірка графічного диктанту.

 

 

ІІІ. Завершальний етап

 

1. Підбиття підсумків уроку.

Учитель пропонує висловити учням міркування щодо причин формування такого державного устрою Спарти та своєрідної системи виховання.

 

2. Мотивація та оцінювання пізнавальної діяльності учнів.

 

3. Повідомлення та інструктаж домашнього завдання учнів.

 

 Опрацювати текст параграфа.

 

 Скласти розповідь про життя спартанського хлопчика, використовуючи матеріал підручника та додаткову літературу.

Категорія: Історія | Додав: 070809maks
Переглядів: 5181 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
avatar